Trendy zo sveta reklamných agentúr
– Na veľkých trhoch mierne rastie obrat agentúr (napr. v USA medziročne o 6,5 %). Je ťahaný digitálom. U globálnych sietí tvorí už približne polovicu príjmov.
– Skrátila sa doba spolupráce klientov s mediálnou agentúrou. Kým kedysi klienti tendrovali mediálky každých 9–10 rokov, teraz je to približne každé 2–3 roky.
– Pokračuje trend spolupráce s viacerými agentúrami. Priemerný klient pravidelne spolupracuje so 6 agentúrami (kreatívnymi, mediálnymi, digitálnymi – nie sú v tom zarátané špecializované agentúry ako PR alebo výskumné).
– Väčšina marketérov s agentúrami spolupracuje na projektovej báze. Niektorí (Pepsico, Mondelez…) tvrdia, že nepotrebujú žiadnu agency of record (čosi ako hlavnú agentúru).
– Do reklamy začínajú zasahovať poradenské firmy ako Deloitte alebo Accenture a technologické firmy ako IBM. Na druhej strane, agentúry začínajú ponúkať služby IT.
– Rastie počet in-house agentúr u klientov aj šírka ich služieb.
– Agentúry frflú na odmeňovanie na základe hodinových sadzieb. V budúcnosti očakávajú väčší podiel odmeny na základe výkonu kampaní.
– Čoraz častejšie sa hovorí o vytváraní tímov špeciálne pre klienta alebo cieľovú skupinu poskladaných z viacerých subjektov. Zahrňujú kreatívu, client service, médiá, digitál, programovanie, produkciu atď., vrátane externistov.
– Ďalšie témy, o ktorých sa v tomto roku ešte bude hovoriť: rodová rovnosť, blokovanie reklamy, transparentnosť a odchod talentov z reklamnej branže.
Pokiaľ ešte nemáte dosť, prečítajte si, čo si o agentúre budúcnosti myslí Advertising Age >>
Pokles hodnoty Applu
Hodnota akcií Applu klesla. A predaj iPhonu poklesol po prvýkrát v histórii. Čo je blbé, pretože je to najdôležitejší produkt Applu. A blbé je, že sa zastavil rast svetového trhu smartphonov. Zdá sa, že každý človek, ktorý chce smartphone, ho už má. A tie súčasné sú také dobré, že ich netreba často meniť.
Dovolíme si len pripomenúť, že Apple stále má likviditu v hodnote 233 mld. dolárov. To znamená, že môže kúpiť Teslu a ešte mu zostane 200 miliárd. Alebo môže kúpiť celý Samsung a ešte mu pár miliárd zostane.
Apple tu skrátka ešte pár rokov bude.
Skúsite záporného hrdinu vo svojej reklame?
Nesnažte sa v reklame uspokojiť všetkých, pretože nezaujmete nikoho. Dobrý príbeh potrebuje antagonistu. Alebo vyskúšajte polarizovať publikum. Pomôže vám to vytvoriť fanúšikov a konečnom dôsledku môže viac zvýšiť predaj. (Spomínate si na „Are you beach body ready?“). Dráma aj negatívne emócie majú v reklame miesto. Dokonca aj téma smrti môže byť zaujímavá a efektívna.
V poslednej dobe sa objavilo niekoľko reklám, ktoré rôzne pracujú s negatívnym hlavným hrdinom.
Jaguár sa vtipne hrá s filmovými zápornými postavami a hovorí, že je dobré byť zlým >>
Nike využilo kontroverznosť Kobeho Bryanta, ktorý chce, aby sme ho nenávideli >>
A výživové doplnky pre športovcov MET-Rx v spote s ťažkou atmosférou vyzývajú, aby sme živili svoje monštrum >>
Napadajú Vám ďalšie príklady? Dajte nám vedieť.
Ďalšie správy
Facebook má 1,65 mld. používateľov mesačne, Snapchat zdvojnásobil denné video views za menej ako rok (má ich o štvrtinu viac ako Facebook, ktorý má 5x viac používateľov), YouTube spúšťa 6 s nepreskakovateľné reklamy. A ďalšie novinky zo sociálnych médií. Buffer >>
Slovensko má nové logo a komunikačný koncept. Sme >>
SABMiller sa onedlho spojí s Anheuser-Busch InBev a predáva Topvar. Trend >>
Americká NBC bude po prvýkrát zdieľať videá zo športovej súťaže. A hneď olympiádu. A na Snapchate. Bloomberg >>
Snapchat je výborné médium pre kampaň s časovo obmedzenými zľavovými kupónmi. WERSM >>
Radiohead sa dočasne vymazali z internetu ako súčasť kampane na nový album. Klobúk dolu. The Next Web >>
Uber rozširuje spoluprácu s čínskym platobným systémom Alipay. TechCrunch >>
Niekoľko reklám na záver
P&G to zas dokázali. Opäť hold matkám a opäť výborná reklama. Video >>
Asi najlepšia reklama na Xbox. Vytvorená začiatočníkom podľa skutočného príbehu. Adweek >>
Knorr páruje singles podľa obľúbeného jedla. Milý nápad. Video >>
Prvý hovoriaci obojok pre mačky. Video >>
Odkiaľ sa berú nórski turisti? Liahnu sa z vajec. Video >>
Aj v outdoore sa môžete hrať so Snapchatom, napr. ako Netflix. Adweek >>
Želáme Vám pekný deň!
Richard Mareček a Martin Kozár
Mayer/McCann Erickson