Rast digitálu sa spomalil, reklamný monopol Google a FB

Rast digitálu sa spomalil

V tomto roku z si z globálneho koláča výdavkov na reklamu pravdepodobne najviac odhryzne digitál. Po prvýkrát v histórii predbehne televíziu.
Pri tej príležitosti sa pozrime, ako sa darilo médiám v minulom roku v USA. Spolu s Čínou ide o krajiny s najväčším reklamným trhom.

Podľa Standard Media Index celý trh narástol o necelých 7 %. Rast sa spomalil napriek faktu, že rok 2016 bol olympijský aj volebný.

Televízia narástla o vyše 4 %. Ťahúňom boli športové prenosy. Zaujímavý je rast digitálu. Po silnom roku 2015 (+ 26 %) v tom uplynulom narástol „len“ o 13 %. Dôvodom spomalenia sú pochybnosti o efektívnosti digitálnej reklamy. Telekomy a obchodné domy dokonca znížili svoje digitálne mediálne rozpočty. Elektronika stagnovala.

Rast digitálu majú na svedomí Google a Facebook (FB medziročne v USA + 83%!). Bez nich by segment vzrástol len mierne nad úroveň celého trhu.

Ostatné médiá majú nízke podiely na trhu. Medziročné zmeny boli nasledovné: magazíny -7 %, noviny -20 %, rozhlas -1 %, outdoor +9 %.

Zdá sa, že v USA sa končí digitálny ošiaľ a trh sa začína zreálňovať.

Digitálny duopol

Podiel Googlu a Facebooku na svetovom trhu digitálnej reklamy (cca. 200 mld. $ ročne) je podľa rôznych odhadov 60 – 85 % a rastie. Tieto dve firmy nielenže k sebe stiahli obrovskú časť mediálnych výdavkov, ktoré predtým išli iným médiám. Ale z trhu vytláčajú aj priamych digitálnych konkurentov. Takúto dominanciu svet naposledy zažíval niekedy v 19. storočí.

Pritom ani jedna z uvedených firiem nedovolí tretej strane overovať ich dáta (Facebook po silnej kritike marketérov sľúbil zmenu) ani neexistuje jednotná metrika. Predstavte si, že by ste nakupovali priestor v TV bez nezávislých dát o sledovanosti.

Na Slovensku je odhadovaný podiel Googlu a Facebooku na výdavkoch do reklamy v digitáli 60 %. Mimochodom, platia tu dane a odvody? Google len minimálne a Facebook vôbec.

Ďalšie správy

Novinky sociálnych sietí:

Snap zverejnil údaje ohľadne svojho biznisu a ten rastie raketovo. Facebook uštedruje úder LinkedInu, tentoraz pomôže s hľadaním zamestnania. Doprostred videí plánuje umiestniť reklamy, bude automaticky prehrávať videá so zvukom a inzerentom ponúkne možnosť platiť iba za reklamy prehrané so zvukom. Instagram sa bude podobať viac na Facebook – pridáva možnosť viacerých fotiek v jednom príspevku a WhatsApp chce byť Snapom – kopíruje Snapchat Stories.

RedBull a aj Alze sa darí. Jeden vďaka skvelému content marketingu predal minulý rok 6 miliárd plechoviek, druhý zasa vďaka mimozemšťanovi vlani zvýšil počet objednávok o 1 milión.

Kečup Heinz, mydlo Dove alebo čaj Lipton zatiaľ neskončia pod jednou strechou. Unilever odmietol 143 miliardovú ponuku od Kraft Heinz. Adage >>

Značky v USA minú odhadovane 90 miliárd dolárov na nepeňažné odmeny vo vernostných programoch. Zbytočne. Adage >>

50 video marketingových štatistík obsahujúcich trendy, dáta o správaní používateľov, ich engagement s videom, dáta o live videách aj video reklame . Buffer >>

Virálne retrospektívne video ruskej rockovej skupiny Leningrad je majstrovské dielo plné krvi, sexu a cirkusu. The Verge >>
(Rovnakú techniku sme prednedávnom videli v reklame a pred vyše 20 rokmi aj v hudobnom videu.)

Reklamy

Tuční ľudia v reklame nemeckého supermarketu!

Existuje milión rád, ako vychovávať deti. Výrobca dojčenských potrieb si myslí, že matky to vedia najlepšie. Preto vytvoril špeciálnu edíciu vlhkých vreckoviek vyrobenú z recyklovaných kníh s radami o výchove detí.

Vyjadrovať politický názor je teraz populárne Pridali sa aj v Nike a hovoria o rovnosti.

A ďalší slniečkársky spot o spájaní rôznorodosti.

McDonald’s propagoval nový burger vtipným prankom so symfonickým orchestrom.

Site Footer

Sliding Sidebar