Internet Trends report
Výročná správa o stave internetu od Mary Meeker je tu. Je to najdôležitejší a najrešpektovanejší report branže. Oplatí sa prečítať si celú prezentáciu.
Niekoľko zistení:
– Vizuálne platformy vedú. Najviac času mesačne strávia ľudia na Facebooku, s veľkým odstupom nasledujú Snapchat a Instagram.
– Video sa posúva z „on-demand“ smerom k „semi-live“ (Snapchat) a „real-live“ (Facebook Live alebo Periscope).
– Na Facebooku sú prakticky všetci. Aj mladí ľudia.
– Krátke videá sú úspešnejšie.
– Platformy messagingu rýchlo rastú. A zmenili sa. Už nie sú len o texte, ale hlavne o obrázkoch. Snapchat lenses, emojis, GIFy… Messaging je oveľa kreatívnejší ako kedysi.
– Mladí ľudia začínajú preferovať messaging apps aj pri komunikácii so značkami. Chat je budúcnosť.
– Rozoznávanie hlasu rastie a bude ešte väčšie.
– Typický používateľ na mobile 80 % času využíva len 3 aplikácie.
– Reklama na mobiloch rastie ako divá. Jej podiel na reklamných výdavkoch je však ešte stále výrazne nižší ako podiel času, ktorý ľudia trávia na svojich mobiloch. Preto bude mobilná reklama ďalej rásť.
– Na svete sú len dvaja giganti internetovej reklamy – Google a Facebook. Tržby Facebooku sú zatiaľ asi 4x nižšie, ale rastú oveľa rýchlejšie ako tržby Googlu.
– Blokovanie reklamy porastie. Skoro všetci používatelia internetu uvažujú nad blokovaním reklamy (podľa iného prieskumu na Slovensku reklamu blokuje už vyše štvrtina používateľov).
– Pre-roll reklama otravuje a ľudia pri video reklame vypínajú zvuk.
– Tradičné obchody idú do onlinu a webshopy otvárajú kamenné predajne.
Odporúčania:
– Bojujete o pozornosť ľudí. Hlavnou metrikou pre efektívnosť vašej reklamy by mal byť čas, ktorý vám ľudia venujú.
– Videá fungujú. Robte ich autentické, zábavné, s príbehom a krátke.
– Vyskúšajte live video.
– Reagujte rýchlo na otázky a dopyty spotrebiteľov. Mladí ľudia sú z messengerov zvyknutí na okamžitú reakciu.
– Pre väčšinu značiek nemá význam vytvárať vlastné aplikácie. Lepšie je sa sústrediť na to, aby boli prítomné v tých appkách, ktoré ľudia používajú.
– Pri mobilnej reklame používajte novšie zaujímavejšie formáty ako bannery.
– Videá robte s titulkami a kreatívu prispôsobte faktu, že ľudia ich budú sledovať bez zvuku.
– Snažte sa nespamovať reklamou ľudí, ktorých nezaujíma. Experimentujte s cielením.
Hodnota značiek: Coca-Cola a Apple klesli, Facebook a Amazon poskočili
Rebríčky hodnoty značiek nie sú úplne dôveryhodné. Je ich niekoľko, používajú rôznu metodiku výpočtu a hodnoty rovnakých značiek v rôznych rebríčkoch sa líšia aj v stámiliónoch dolárov.
BrandZ je jeden zo slávnych rebríčkov. Výskumnícka spoločnosť MillwardBrown ho pripravuje už vyše 10 rokov. Čo je zaujímavé na tohtoročnom poradí?
Coca-Cole sa prihodila nepríjemnosť, keď po prvýkrát v histórii vypadla z prvej desiatky a skončila až na 13. mieste za Marlboro (aká irónia). Predbehol ju aj McDonald’s.
Okrem toho prišiel Apple o prvenstvo. A Facebook a Amazon sa dostali do prvej desiatky.
Boj o pozornosť ľudí nevyhráte konkurovaním videám s mačičkami
Začiatkom roka Facebook sprístupnil svoje Live Videos všetkým používateľom. Viete, ktoré živé video má najviac videní? Autorom nie je žiadna celebrita, médium a už vôbec nie značka.
Momentálne má 156 miliónov videní a 3,3 milióna zdieľaní video americkej mamy, ktorá sa natočila v maske Chewbaccu – postavy zo Star Wars.
Internet ju rýchlo premenoval na #ChewbaccaMom. Témy sa následne chytilmoderátor late night show James Colden, zareagoval aj obchod, v ktorom Chewbacca Mom masku kúpila.
Čo z toho vyplýva pre značky? Na sociálnych médiách ľudia nechcú interagovať so značkami, ale so svojimi kamarátmi, známymi a rodinami. Ak sa snažíte o vysoký engagement, vždy prehráte s mačičkami alebo autentickou ženou s nákazlivým smiechom.
Môžete zdieľať videá a obrázky s bezduchou zábavou. Ľudia sa zasmejú, kliknú, možno ich budú aj zdieľať. Prínos pre značku a predaj však bude nulový.
Radšej sa sústreďte na poskytovanie hodnoty pre ľudí. Môžete ich naučiť niečo nové, môžete im ukázať niečo pekné, alebo ich aj zabaviť. Robte to originálne a snažte sa nebyť umelými.
Nadosiahnete počet lajkov ako Chewbacca Mom, ale ľudia strávia čas s vaším obsahom a zostanete im v hlavách. Keď u nich potom vznikne potreba riešiť problém, ktorý rieši váš produkt, skôr si ho kúpia.
Ďalšie správy
Komunikačný fail: KFC v ČR spustilo donášku s vyššími cenami jedál v porovnaní s reštauráciami. Nahnevali internet a napokon sľúbili odškodnenie zákazníkov. Pooh.cz >>
Facebook vraj odpočúva ľudí. Independent >>
Ako bude vyzerať augmented reality v praxi? FB >>
Snapchat má v ČR už 300 tisíc používateľov a dobehol tak Twitter a LinkedIn. M-Journal >>
Vo svete Snapchat predbehol Twitter v počte denných používateľov – má ich 150 mil. (Facebook ich má vyše miliardy). Bloomberg >>
Najpopulárnejšie 360° videá na Facebooku: 2016. Media FB >>
Algoritmus zobrazovania príspevkov na Instagrame ide live. Pripravte sa na znižovanie organického zásahu značiek a väčšiu nutnosť platiť za reklamu. Techcrunch >>
Niekoľko reklám na záver
Pozreli sme si za vás asi 20 reklám k futbalovým ME. Väčšina sú nudné drahé produkcie. Okrem Lufthansy, o ktorej sme hovorili minule, nás zaujali:
Anglická invázia do Francúzska od Mars.
Futbalová hymna Škótov, ktorí sa na ME nekvalifikovali, od Paddy Power.
Výmena Christiana Ronalda od Nike.
Ešte k futbalu od Heinekenu. Čo sa stane, keď muži oklamú svoje priateľky?
Čím ste zlostnejší na internete, tým vyššiu zľavu dostanete od Snickers, pretože ak ste hladní…
Testovacia jazda s dobrým účelom. Výrobca kosačiek nechal ľudí pokosiť parky v Sao Paulo.
WTF 1: Firma s názvom Euromilk bojuje proti lacnému dotovanému mlieku vizuálom s kravou pod gilotínou. FB post >>
WTF 2: Výrobca párkov Johnsonville známy uletenými reklamami nechal agentúre spracovať námety na spoty od zamestnancov. Adweek >>
WTF 3: Nepáči sa vám černoch? Operte ho a urobte z neho Čínana. Rasistická reklama z Číny. Adage >>
Majte sa krásne 🙂