Emócie v reklame, tvorca Donalda Trumpa, brand purpose

Ako na emócie v reklame

Začína prevládať názor, že ak reklama pôsobí na emócie, zvyšuje to jej efektívnosť. (Čo, mimochodom, potvrdzujú aj dáta). Žiaľ, mnohí k tejto téme pristupujú z nesprávneho konca. Nie je cieľom vytvoriť reklamu s veľkými emóciami, dramatickým príbehom a pod.

Reklama má vyvolať emocionálnu reakciu u cieľového publika. Pretože vtedy ľudí zaujme, zapamätajú si ju a môže ich posunúť k tomu, aby niečo urobili. A emocionálnu odozvu môže vyvolať aj dobre napísaný typografický inzerát.

 

Čo nás môže naučiť človek, ktorý politicky stvoril Donalda Trumpa

Roger Stone je politický konzultant, lobista a stratég. Majster negatívnej kampane, ktorý sa neštíti klamať a podvádzať, len aby jeho klient vyhral. Štýlovo sa oblieka a dokonca má módny blog. Čo nás môže naučiť? 

1. „It’s better to be infamous than never to be famous at all.“
Ak má vaša značka rásť, potrebujete zasiahnuť veľa ľudí a musíte ich zaujať. Nemusia vás mať radi. Spomeňme si napr. na reklamy Alzy.

2. „You have to be outrageous to get noticed.“
Najväčším problémom súčasnej reklamy je indiferentnosť ľudí a najväčším nepriateľom je clutter. Ak chcete zaujať, potrebujete byť odvážni. Šušlavý pes v reklame na kolový nápoj je hlúposť? Zaujal a predával.

3. „I revel in your hatred because if I weren’t effective, you wouldn’t hate me.“
Ak sa chcete zapáčiť všetkým, nezapáčite sa nikomu. Dobrý príbeh potrebuje antagonistu. Hnev je z emócií najvirálnejší. Ak chcete mať ľudí, ktorí vás obhajujú, potrebujete mať aj nepriateľov, proti ktorým vás majú vaši obhajcovia brániť. Spomínate si na kontroverznú kampaň: “Are you beach body ready?” od Protein World? Zarobila veľa peňazí.

Ak vás zaujíma Roger Stone, na Netflixe si môžete pozrieť dokument o ňom. Trailer >> 

 

Brand purpose je módna záležitosť

Neexistuje žiadny dôkaz, že značka, ktorá verí nejakým ideálom, je úspešnejšia ako ostatné. Existujú výskumy, v ktorých časť ľudí vyjadrila preferenciu značiek, ktoré konajú dobro. Ale neodráža sa to na predajoch. Ľudia niečo hovoria, ale kupujú to, na čo sú zvyknutí, čo sa im pohodlne kupuje, alebo je práve v akcii.

Skutočnosť, že brand purpose je módna záležitosť, ale neznamená, že to máme ignorovať. Pri každej móde platí, že kto na vlnu nabehne na začiatku, môže sa zviezť.

Keď Vás nabudúce budú presviedčať, že ako značka musíte konať dobro, pretože inak sa nedá, spozornite. Položte si otázku, či by Vám takáto investícia mohla priniesť napr. dodatočnú publicitu. Alebo inými slovami, či môže zvýšiť mentálnu dostupnosť Vašej značky.

Tri články k tejto téme: 
Truthiness in marketing: is the evidence behind brand purpose flawed? The Drum >>
The lost art of humility. Medium >>
What lies behind the rhetoric of brand ‘Purpose’? Blog Martina Weigela >>

 

Krátke správy

Amazon kupuje sieť Whole Foods Market so 461 obchodmi za 13,7 miliardy dolárov. CNBC >>

Amazon sa potichu začal správať ako veľká banka. Za rok poskytol malým podnikateľom úvery za 1 mld. dolárov. The Street >>

Tesla je 4. najhodnotnejšou automobilkou na svete. Predbehla BMW. Electrek >>

Google do Chromu doplní blokovanie reklám a dovolí vydavateľom spoplatňovať používateľov, ktorí využívajú iný adblocker. NiemanLab >>

Ďalší koncept obchodu bez personálu a pokladní. Tento je navyše na kolesách. V budúcnosti by sa dokonca mohol sám prepravovať. Fast Company >>

Rebríček značiek podľa metodológie BrandZ. Na prvých miestach sú len technologické firmy: Google, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook. BrandZ >>

 

Niekoľko reklám na záver

Krásny dlhý spot Volva. Výborný insight, pekný príbeh, funguje aj na emócie.

Pre porovnanie si pozrite, aký prístup k podobnej feature zvolilo Audi,

V spote Bacardi sú ľudia zacyklení ako v appke Boomerang.

Kreatívne využitie YouTube pre-roll reklám: Austrálsky obchod Myer na webe ponúkal vyše 100 produktov s vysokými zľavami. Zákazníci sa k nim dostali len kliknutím na 6s trvajúcu pre-roll reklamu, pričom sa používateľovi každá zobrazila len raz.

Kampaň našich rumunských kolegov o probléme poškodenia sluchu následkom hlasnej hudby. Keď si niekto príliš zvýšil hlasitosť, zvuk sa pokazil v simulácii poškodeného sluchu.

Čínska firma Baidu vytvorila okuliare, ktoré pacientom s Alzheimerovou chorobou pomáhajú identifikovať známych ľudí a zvieratá.

WTF týždňa: Zubár zabráni prepadu banky?

Site Footer

Sliding Sidebar